Warsztaty dla kadry kierowniczej oraz specjalistów ds. personalnych
Celem warsztatów jest wykształcenie umiejętności identyfikowania, zapobiegania oraz reagowania na mobbing u osób zarządzających pracą innych.
W trakcie warsztatów nasi trenerzy omawiają studia przypadków, wsparte prezentacjami multimedialnymi, angażują uczestników w liczne ćwiczenia praktyczne (indywidualne i grupowe). Warsztaty prowadzimy również w wersji on-line oraz w języku angielskim.
Ramowy plan warsztatu:
-
Wstęp - dlaczego mówimy o mobbingu?
- Podstawowe regulacje prawne - Polska a inne kraje Unii Europejskiej
- Skala zjawiska w Polsce oraz innych krajach UE
-
Mobbing a inne formy dyskryminacji w zatrudnieniu
-
Czym jest mobbing - definicja i cechy charakterystyczne zjawiska
- Pochodzenie i znaczenie terminu
- 45 cech mobbingu wg Heinza Leymana
- Identyfikowanie i rozpoznawanie mobbingu
- Zachowania wskazujące na istnienie mobbingu
- Zachowania mobbera
- Objawy u ofiary
- Relacje w zespole
-
Warunki sprzyjające rodzeniu się zjawiska
-
Konflikt jako źródło mobbingu
- Rozróżnienie pojęć - konflikt i mobbing
- Kiedy i w jaki sposób konflikt przekształca się w mobbing
-
Mechanizm rozwoju zjawiska i fazy mobbingu
-
Reagowanie na przejawy mobbingu
- Sposoby identyfikowania sytuacji w rozmowach z ofiarą
- Reagowanie na różne zachowania osoby przejawiającej tendencje do bycia mobberem
- Identyfikowanie konfliktów i sposoby wczesnego reagowania na potencjalne skutki konfliktów
-
Reagowanie na fałszywe alarmy oraz nadużycia w zakresie oskarżeń o stosowanie mobbingu
-
Zapobieganie zjawisku mobbingu
- Kultura organizacyjna oraz relacje w zespole - identyfikowanie czynników sprzyjających powstawaniu zjawisku
- Zachowania oraz relacje pomiędzy poszczególnymi członkami zespołu
-
Działania praktyczne zapobiegające zjawisku
-
Formy pomocy ofiarom mobbingu
-
Stosowanie procedur anty - mobbingowych w skali całej organizacji
- Zakończenie szkolenia